Den åbne skole

Søholmskolen fokuserer på at åbne sig overfor det omgivende samfund. Det gør skolen gøre ved at arbejde sammen med lokale organisationer som for eksempel idrætsforeninger, musik- og billedskoler eller ungdomsskolen, eller virksomheder eller voksne der kan hjælpe med spændende undervisning eller forløb baseret på deres viden or erfaringer der vil komme eleverne til gavn.

Eleverne i på Søholmskolen vil opleve:

• At de i undervisningen møder voksne, der normalt ikke er undervisere, men som har specielle færdigheder, der kan bidrage og tilføre undervisningen andre dimensioner.
  • At de får kendskab til foreningslivet og de kvaliteter foreningslivet kan bidrage med i et fællesskab.
  • At eleverne får kendskab til kommunens og det omliggende arealers kulturelle seværdigheder.

Lokale partnere i Jystrup og omegn vil opleve:

• At blive indbudt til samarbejde med skolen, hvor de lokale aktører kan tilbyde forløb og enkeltaktiviteter, der fremmer levernes læring og interesse for andre aktiviteter.
  • At opnå flere, der vil gøre brug af de fritidsinteresser, der findes.

Musikskole/ungdomsskole vil opleve:

• At blive en del af et fællesskab, der kan samarbejde om undervisningen indenfor specielle områder.
  • At fange elevernes interesse for musikskolens- og ungdomsskolens tilbud.

Medarbejderne på skolen vil opleve:

• At samarbejde med eksterne parter, som en del af den åbne skole, kan bidrage til en mere varieret læring.